Start-up: V čem je jeho kouzlo a proč se stát jeho součástí?

Start-up je dnes oblíbený a často zmiňovaný pojem, který slýcháváme nejen v podnikatelské sféře. Co se pod tímto kouzelným slovním spojením skrývá? Stojí za to stát se součástí nějakého start-upu a co nám to může přinést? V tomto článku se pokusíme rozklíčovat důvody dnes tak vysoké popularity start-upů a taky ti poradíme, jak se do něj můžeš dostat!

Na světě neexistuje jediná ucelená definice start-upu a každá se v něčem liší od té druhé. Jeho význam bychom ale mohli vyjádřit takto:

„Start-up je nově založená nebo začínající firma, která má potenciál rychlého růstu, ke kterému využívá nejnovější technologie a trendy v podnikání.“

Na začátku byl nápad

Start-upy se často vyznačují i tím, že přináší něco nového, zcela nový nápad nebo myšlenku. Mít jen nápad však nestačí. Ze začínající firmy dělají start-up některé konkrétní znaky:

·         je to nově založená společnost,

·         má potenciál rychlého růstu a návratnosti investic,

·         to ovšem při vyšší míře rizika,

·         drží nízké počáteční náklady,

·         přináší novou myšlenku,

·         má ambice dostat se i do zahraničí.

Ptáš se, proč bys ale měl/a chtít pracovat ve start-upu a v čem je to jiné než práce v běžných firmách? Zaměstnanců ve start-upu je většinou málo a často to může být jen parta kamarádů, které spojuje stejný zájem, cíl a ambice. Proto tady panuje podnikavá a přátelská nálada, napjatou atmosféru jako v korporátu tady nečekej. Stejně tak se pravděpodobně nesetkáš ani s nošením uniformy a jinými formalitami, na tom start-up opravdu nestojí. Práce je často týmová a když si nevíš rady, nikdy tu nezůstaneš ve štychu. Víc hlav totiž víc ví. Práce ve start-upu takto zní zkrátka jako pohodová a nenáročná.

Na vaření kávy zapomeň

Jako zaměstnanec start-upu máš ale i mnoho odpovědnosti. Díky tomu se můžeš vysoce realizovat, což je ve spojení s předcházejícími charakteristikami snová kombinace. Vzhledem k velikosti firmy má totiž tvoje práce přímý vliv na její úspěchy a ty tak můžeš stát u zrodu společnosti, která má velkou budoucnost a její pokroky a vývoj máš přímo před očima. S tím se pojí i tvé zkušenosti, které získáváš současně s firmou, zároveň s ní rosteš. Tyto zkušenosti (ať z úspěchů či neúspěchů) ti už nikdy nikdo nevezme. Získáváš je z úkolů, ke kterým by ses ve větších společnostech ani nemusel dostat, a přitom tě naučí nejvíc. Ve start-upu má každý nápad svůj prostor, a proto můžeš popustit uzdu své kreativitě a mít jistotu, že tvá myšlenka nebude okamžitě a jen tak shozená ze stolu.

Jak rychle začal, tak rychle skončil

Bohužel (nebo bohudík) ale nikdo a nic není dokonalé, ani start-up. Stinná stránka start-upů je, že je s nimi spojené velké riziko. Na dnešním trhu je mnoho společností prodávajících velké množství různých produktů a služeb, a tak se už stává obtížnějším vymyslet něco zcela nového a pro zákazníky lákavého. Neúspěch ale může být spojen také s tím, že začínající podnikatelé zkrátka nemají tolik zkušeností s hospodařením s penězi, a tak například nedokážou zavčasu dostát svých závazků, nebo se dopustí jiných chyb ve financích. Proto se projekty občas setkají s brzkým neúspěchem a až 30 % jich skončí po prvním roce ve ztrátě. Naproti tomu však stojí mnohem pozitivnější statistika, že 40 % start-upů je hned po prvním roce ziskových a zbylých 30 % pokryje své náklady. A to je slušná bilance.

No a jak se do start-upu dostat?

Být součástí start-upu ti zkrátka může přinést mnoho. Je to inspirativní prostředí, kde se setkáš s lidmi stejného zájmu. Uplatníš to, co umíš a naučíš se to, s čím ses do teď nesetkal/a.

Díky AIESEC si práci ve start-upu můžeš vyzkoušet na několik týdnů až měsíců, a to dokonce v mezinárodním prostředí. Díky tomu nejen nabydeš nových zkušeností a dovedností, ale získáš i nové kontakty, které nejsou nikdy k zahození, ať už v osobním nebo profesním životě. Stačí se přihlásit u nás na webu a my už tě kontaktujeme a pomůžeme najít to pravé pro tebe!